مجله پزشکی

توانایی عجیب زنان در دوران بارداری


 


 
تحقیقات نشان می‌دهند: زنان باردار می‌توانند احساسات را در چهره افراد بخوانند.

 
زنان باردار که بواسطه افزایش هورمون هایشان به مجموعه‌ای از اعصاب با تغییرات و نوسانات خلقی مبدل می‌شوند، در تشخیص نشانه‌های عصبانیت و خشم در چهره افراد بسیار دقیق‌تر و حساس‌تر عمل می‌کنند در حالی که این توانایی در زنانی که باردار نیستند و نیز در مردان وجود ندارد.

 
مطالعات پیشین نیز تایید کرده‌اند که زنان در مراحل خاصی از دوره عادت ماهانه می‌توانند احساسات فرد را از نگاه کردن به چهره او دریابند و توجیه محققان برای این توانایی این است که سطح هورمون پروژسترون در چنین شرایطی به نقطه اوج خود می‌رسد.

 
پژوهش جدید نشان داد که همین یافته در مورد زنان باردار نیز صدق می‌کند و آنها نه تنها می‌توانند احساس لذت و خوشحالی را به سرعت تشخیص بدهند بلکه حتی قادر هستند احساسات منفی را نیز خیلی دقیق‌تر شناسایی کنند.

 
دکتر ربکا پیرسون و دستیاران وی در دانشگاه بریستول انگلیس، این پژوهش را با بررسی 76 زن باردار انجام داده‌اند.

 
پژوهشگران دریافتند: زنان باردار در هر مرحله از بارداری احساسات مثبت را به سرعت شناسایی می‌کنند اما برای تشخیص احساسات منفی مانند عصبانیت، ترس و ناامیدی در ماه‌های آخر بارداری قوی تر هستند. زنان در این دوران هوشیارتر می‌شوند و در نتیجه می‌توانند تهدیدهای احتمالی را شناسایی کرده و در صورت ضرورت اقدام کنند.


http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

قنداق کردن نوزاد خوب است یا بد؟


 


 
قنداق، خطر در رفتگی لگن نوزادان را افزایش می‌دهد.

 
علی ربانی درباره رسم دیرینه قنداق کردن نوزادان اظهار کرد: یکی از اشکالاتی که به قنداق کردن وارد است این است که باعث می‌شود وضعیت در رفتگی لگن که در بعضی نوزادان وجود دارد بدتر شود. یا نوزادانی که مستعد در رفتگی لگن هستند دچار این عارضه شوند.

 
وی گفت: قنداق کردن برخلاف نظر گذشتگان نه تنها اندام نوزاد را بهتر نمی‌کند بلکه مشکلات اندامی هم به وجود می‌آورد.

 
وی افزود: از نظر بهداشتی نیز تعداد دفعاتی که قنداق نوزاد وارسی و باز می‌شود به نسبت نوزادی که قنداق نمی‌شود کمتر است که از نظر بهداشت عمومی صحیح نیست و پوشک کردن نوزاد بدون قنداق کردن شرایط بهداشتی بهتری فراهم می‌کند.

 
این پزشک با بیان اینکه قنداق کردن نوزادان از نظر علمی مردود است اظهار کرد: طرفداران این روش هم‌اکنون کمتر شده‌اند اما هنوز هم بین برخی خانواده‌ها این روش استفاده می‌شود.

 
به گفته وی، در قدیم شاید به دلیل کمبود وسایل گرمایشی و حفظ دمای بدن، نوزاد را قنداق می‌کردند اما الان با گرم شدن فضای خانه‌ها بهانه‌ای برای قنداق کردن وجود ندارد.

 
ربانی با بیان اینکه برخی باورهای قدیمی با دریافت‌ها و نظریات جدید علمی باید در ذهن والدین اصلاح شود تأکید کرد: توصیه‌هایی که پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها و مسن‌ترها می‌کنند تا زمانی باید استفاده شود که از نظر علمی تأیید شده باشد.

 
وی افزود:‌ به طور مثال 20 سال پیش گفته می‌شود غذا دادن به کودک باید از چهار ماهگی شروع شود اما حالا تاکید می‌شود تا پیش از شش ماهگی به جز شیر مادر کودک نباید با هیچ ماده غذایی دیگر تغذیه شود.

 
وی درباره شایع‌ترین عادت‌های قدیمی بین خانواده‌ها گفت: به طور مثال به نوزاد شیر خشت می‌دهند، شیر مادر را در چشم نوزاد می‌ریزند. حتی برخی موارد دیده شده که به نوزاد ترنجبین می‌دهند تا زردی نگیرد که هیچ‌کدام از این موارد توصیه نمی‌شود و والدین باید از آنها پرهیز کنند.


http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

اگر به بدلیجات حساسیت دارید، بخوانید


 


 
8 توصیه ضدحساسیت...

 
افراد مستعد درماتیت آلرژیک نباید ملتهب شدن پوست، سرخی یا ایجاد تاول‌های ریز روی پوست مخصوصا در محل تماس زیور‌آلات با پوست بدن را نادیده بگیرند. درماتیت آلرژیک در هر سنی می‌تواند بروز کند و نداشتن سابقه اگزما در گذشته، دلیل هرگز مبتلانشدن به آن نیست...

 
 اگرچه عامل ژنتیکی درماتیت آلرژیک ممکن است تا مدت‌های طولانی و حتی تا پایان عمر در فرد مستعد وجود داشته باشد، اما روش‌های ساده‌ای برای پیشگیری و کاهش عوارض آن وجود دارد:

 
1. دکمه‌ها، زیپ‌ها و بست‌های فلزی روی لباس‌های این بیماران باید قبل از استفاده با انواع پلاستیکی آن جایگزین شوند.

 
2. این افراد باید از خرید بدلیجات پرهیز کنند.

 
3. افراد مستعد باید هنگام خرید طلا نیز اطمینان پیدا کنند که در ساخت آن از آلیاژ نیکل استفاده نشده است.

 
4. ظروف آشپزخانه افراد مستعد درماتیت آلرژیک حتی‌المقدور باید غیر فلزی باشد و اگر از وسایل استیل استفاده می‌کنند، باید تا حد امکان نو باشد تا در اثر فرسودگی استیل لایه رویه، نیکل درون آن آزاد و برای فرد مشکل‌ساز نشود.

 
5. ظروف فلزی مورد استفاده این افراد نباید در محیط‌های اسیدی مانند قرار دادن قاشق در ظرف ماست قرار گیرند زیرا اسید موجود در محیط می‌تواند باعث فرسایش لایه استیل رویه ظرف شود.

 
6. برای اطمینان بیشتر باید از بستن ساعت مچی (با بند چرمی یا فلزی) خودداری کرد.

 
7. افراد مستعد باید به جای استفاده از عینک‌هایی با فریم و دسته فلزی که در ساخت آنها از نیکل استفاده شده است، انواع کائوچویی و پلاستیکی آنها را استفاده کنند.

 
8. این افراد می‌توانند به جای استفاده از خودکار و قلم‌های فلزی از خودکارهای معمولی استفاده کنند.


http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

10 روش برای پیشگیری از نفخ


 


 
اغلب افراد به دلیل داشتن عادت های غلط در زندگی دچار نفخ شکم می شوند و یا به گونه ای احساس می کنند که شکم آنها چاق و برآمده شده است.

 
خبر خوب این است که نفخ شکم با رعایت پاره ای از موارد نه چندان مشکل قابل رفع می باشد. فراموش نکنید که آنچه ما در مورد چاقی  شکم اظهار کردیم مربوط به چربی های حقیقی که در این ناحیه شکل گرفته نیست بلکه این چاقی بیشتر حالت متغیر دارد و ناشی از تورم و نفخ شکم می باشد.
اگر نفخ شکم مربوط به بیماری خاصی مثل بیماری های قلبی یا ناراحتی های کبدی نباشد، می تواند به دلیل گازهای روده باشد. از طرفی دیگر عده ای تصور می کنند که به دلیل تجمع مایعات ، شکم متورم می شود، در حالی که باید گفت که شکم جایی برای تجمع مایعات نیست و ثانیا تجمع مایعات اغلب در پا و زانو تا زمانی که ایستاده ایم اتفاق می افتد.

متخصصان دلیل اصلی نفخ شکم را ناشی از موارد زیر می دانند:

1- یبوست: عدم مصرف مایعات، فیبر و تحرک کافی منجر به بروز یبوست می شود و نتیجه این یبوست نیز گازهای روده و نفخ و تورم شکم است.
2- حساسسیت به گندم و عدم تحمل لاکتوز: حساسیت به غذایی خاص باعث تولید گاز روده می شود. اما تشخیص این حساسیت به عهده پزشک می باشد. زیرا تشخیص های سرخود و حذف بعضی از غذاهای سالم و مقوی می تواند مضر باشد. اگر احساس می کنید که به غذای خاصی حساسیت دارید بهتر است با پزشک مشورت کنید.
3- عجله کردن در خوردن غذا: تعجیل در خوردن غذا باعث می شود که مقدار قابل توجهی از هوا را به داخل معده هدایت کنید، بنابراین توصیه می شود که غذای خود را به آرامی صرف کنید و از آن لذت ببرید. توصیه می شود که برای هر وعده غذا 30 دقیقه زمان در نظر بگیرید.
4- مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های کربن دار: از مصرف نوشیدنی های گاز دار اجتناب کنید و به جای آن از آب ساده و لیمو استفاده کنید.
5- مصرف بیش از اندازه آدامس: جویدن آدامس نیز باعث تورم معده می شود و جمع شدن گاز در روده. بهتر است این عادت را تعدیل کنید و به جای آن از خوراکی های سالم و میوه و سبزیجات استفاده کنید.
6- مصرف بیش از اندازه غذاهای بدون شکر یا اصطلاحا رژیمی: زیاده روی در مصرف غذاهای رژیمی و یا هر نوع خوراکی با قند مصنوعی باعث افزایش گاز معده می شود.
7- مصرف بیش از اندازه سدیم: غذاهای پردازش شده و به اصطلاح فست فود ها به نسبت سرشار از سدیم است و فیبر کمتری دارند. بنابر این توصیه می شود که غذاهای سالم و ساده تری را انتخاب کنید و حدالمقدور از مصرف انواع کنسروها اجتناب کنید.
8- مصرف لوبیا و سبزیجات نفخ آور: اگر عادت به خوردن لوبیا نداشته باشید به راحتی دچار نفخ و گاز روده خواهید شد. سبزیجاتی نظیر بروکلی و کلم و .. نیز باعث تولید گاز در روده می شوند. البته این بدان معنا نیست که این غذاهای مفید را کنار بگذارید . تنها کافی است که این نوع غذاها را در وعده های غذایی خود بگنجانید تا به تدریج عادت کنید.
9- حجم سنگین هر وعده غذایی: توصیه می شود که وعد ه های غذایی خود را با حجم کمتری انتخاب کنید و در عوض تعداد آن را افزایش دهید. .
10 – غذاهای ضد گاز و ضد نفخ را امتحان کنید: مطالعات نشان می دهد که چای نعنا، زنجبیل، جعفری، آناناس و ماست حاوی پروبیوتیک هستند که مانع از نفخ  می شوند.

نکته آخر این که متخصصان معتقدند که پیروی از رژیم های سنگین و یا روزه گرفتن و حذف وعده های غذایی به تنهایی باعث کم شدن چربی های شکم و یا صاف شدن ظاهر آن نمی شود. یعنی این اعمال به طور کلی می تواند روی وزن شما تاثیر بگذارد و میزان چربی های کل بدن را کاهش دهد وبه نسبتی نیز چربی های شکمی کاهش می یابد و معمولا نیز چربی های این منطقه به میزان کمتری کاهش می یابد، یعنی چربی های این ناحیه پایدارتر است.

ولی همراه با رعایت مقدار مصرف غذا و یا به عبارتی پیروی از رژیم غذایی لازم است که به طور مرتب نیز ورزش کنید تا به این ترتیب ماهیچه های شکم تقویت شده و ظاهر زیباتری داشته باشد.


http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

دیابت در کمین این مردان است


 


 
استرس خطر دیابت را در مردان افزایش می‌دهد.

 
مطالعات نشان می‌دهند مردانی که به طور مداوم در معرض استرس هستند بیشتر به دیابت نوع دو مبتلا می‌شوند.
نتایج محققان سوئدی حاکی از آن است که مردان پراسترس نسبت به مردانی که استرس و فشار روحی کمتری تحمل می‌کنند بیشتر به این نوع دیابت مبتلا می‌شوند.

 
محققان با بررسی 7500 مرد طی سه دهه دریافتند میان استرس و ابتلا به دیابت نوع دو در مردان رابطه‌ مستقیمی وجود دارد.

 
در این بررسی‌ها محققان با مطرح کردن پرسش‌هایی از داوطلبان به این موضوع پی بردند که 15.5 درصد از مردانی که در معرض استرس‌های دائم قرار دارند، این نوع بیماری را تجربه می‌کنند.

 
یکی از محققان این مطالعه گفت: ارتباط این دو موضوع با یکدیگر نیاز به در نظر گرفتن اقدامات پیشگیرانه را به طور جدی‌تر مطرح می سازد.

/ 3 نظر / 34 بازدید
همایون

سلام دوست خوبم مطالب بسیار جالب و آموزنده ای بود تشکر [لبخند][گل][گل][گل][گل][گل]

amشـــAr

هلو علیکم میسیی از مطالب آموزندت.. من ک قنداق شدم خفن فک کنم رو مغزمم تاثیر گذاشته[نیشخند]

ﻗﺎﺷﻖ ﻃﻼ

ﺳﻼﻡ ﺩﻭﺳﺖ ﻗﺪﻳﻤﯽ ﺍﻡ.ﮔﺮﭼﻪ ﺩﻳﺮ ﻣﻴﺎﻡ ﻭﻟﯽ ﻫﻤﻪ ﻣﻄﺎﻟﺒﺘﻮ ﮐﺎﻣﻞ ﻣﻴﺨﻮﻧﻢ.ﻣﻤﻨﻮﻥ ﻣﻨﻢ ﺁﭘﻢ ﻭﻟﯽ ﭼﺮﺍ ﺍﺻﻼ ﻧﻤﻴﺎﯼ ﭘﻴﺸﻢ؟!!! ﻣﻨﺘﻈﺮﺗﻢ[چشمک]